حدیث روز:
لا يَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتّى تَكُونَ فيهِ ثَلاثُ خِصال:1ـ سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ. 2ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِيِّهِ. 3ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِيِّهِ. فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَكِتْمانُ سِرِّهِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِيِّهِ فَمُداراةُ النّاسِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِيِّهِ فَالصَّبْرُ فِى الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ.مؤمن، مؤمن واقعى نيست، مگر آن كه سه خصلت در او باشد:سنّتى از پروردگارش و سنّتى از پيامبرش و سنّتى از امامش. امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است،امّا سنّت پيغمبرش، مدارا و نرم رفتارى با مردم است،امّا سنّت امامش، صبر كردن در زمان تنگدستى و پريشان حالى است.
۱۳۹۴-۰۹-۱۶

معرفی معاونت اماکن متبرکه و امور زائرین

از آن زمان که پیکر مطهر حضرت رضا علیه السلام در خاک توس آرام گرفت، مرقد شریفشان پناهگاه و ملجاء دلداگان و عاشقان ساحت مقدس اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام گشت.
در طول تاریخ و با گذر زمان، سلسله ها و حکومت های متعدد و مختلفی رفتارهای گوناگونی با بقعه و زائران بارگاه منور حضرت رضا علیه السلام داشته اند، گاه آن را ارج می نهادند و گاه از ورود زائران و عاشقان امام رضا علیه السلام  به بارگاه منور ایشان ممانعت می کردند، حال پس از گذشت بیش از هزار سال و با توجه به همه فرازها و فرودهای تاریخی، بارگاه منور رضوی شبانه روز شاهد حضور هزاران عاشق و دلباخته از سراسر عالم است که خود را به این حریم ملکوتی می رسانند تا با امام خویش نجوا کنند و عقده دل بگشایند.
با نگاه به تاریخ می توان به راحتی دریافت که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، توسعه حریم و خدمات حرم مطهر رضوی شتابی دو چندان یافته است، پذیرایی سالانه 30 میلیون زائر که بخش قابل توجهی از آن را زائران غیر ایرانی تشکیل می دهند و خدمت شبانه روزی 30 هزار خادم و خدمتگزار از زائران و عاشقان حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام  نیازمند تشکیلاتی منظم و با برنامه است.
معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی به عنوان یکی از 5 معاونت آستان قدس رضوی عهده دار نظمی است که در خور با شکوهترین و بزرگترین مجموعه زیارتی و موقوفاتی جهان تشیع باشد و ضامن زیارتی آرام و بدون دغدغه زائران و مجاوران حرم علی بن موسی الرضا علیه السلام  است.
این معاونت با شرح وظایف ذیل از 4 مدیریت امور خدمه، انتظامات و تشریفات، روشنایی و خدمات و امور رفاه زائرین واداره امور مهمانسرا تشکیل شده است:
1ـ تعیین خط مشی و صدور دستورات لازم به منظور ایجاد هماهنگی بین واحدها
2ـ نظارت و هدایت تهیه و تدوین برنامه‌ای بلندمدت، میان مدت، کوتاه مدت درخصوص توسعه اماکن متبرکه و ایجاد تسهیلات برای زائران در راستای سند چشم‌انداز 20 ساله آستان قدس رضوی
3ـ اتخاذ تدابیر لازم درخصوص تسهیل تردد زائران با شرایط جسمانی و سنی متفاوت به حرم مطهر و مجموعه بخش‌های مختلف زیارتی و خدماتی اماکن متبرکه
4ـ فراهم آوردن زمینه لازم در راستای بهبود مستمر خدمات ارائه شده با استفاده از فناوری‌های نوین و اتخاذ روش‌های مدیریتی مناسب
5ـ انجام اقدامات لازم و نظارت در راستای ارتقای سطح کمی و کیفی پرسنل و خدمه به تناسب گسترش فضای صحن‌ها، رواق‌ها و اماکن متبرکه
6ـ ارائه راهکارهای لازم جهت انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، برای حفظ و اشاعه ارزش‌های دینی و حجاب اسلامی در حرم مطهر
7ـ نظارت بر فرآیند حفظ نظم و امنیت‌های فردی و اجتماعی در اماکن متبرکه حرم مطهر
8ـ فراهم نمودن زمینه لازم جهت اجرای مطلوب مراسم غبارروبی، خطبه‌خوانی، عزاداری و مناسبت‌های مذهبی در حرم مطهر
9ـ اتخاذ تدابیر لازم جهت انجام امور مربوط به تشریفات و پذیرایی از زائران و میهمانان آستان قدس رضوی
10ـ نظارت بر سیستم‌های نورآرایی، صوت، گرمایش، سرمایش، تنظیف، تطهیر، معطرسازی و حفظ بهداشت اماکن و رواق‌های حرم مطهر به منظور شکوه‌افزایی بارگاه منور رضوی
11ـ هدایت واحدهای زیرمجموعه در زمینه بررسی همه جانبه مشکلات زائران نیازمند و مرتفع نمودن مشکلات آنها براساس نیات واقفان
12ـ اتخاذ تدابیر لازم در راستای بهره‌گیری از ظرفیت بخش‌های خصوصی و عمومی و دولتی جهت تأمین نیازهای خدماتی، رفاهی و پزشکی زائران
13ـ اتخاذ تدابیر لازم در جهت بهره‌برداری از فضاهای زیارتی و خدماتی ایجاد شده، متناسب با رشد روزافزون جمعیت زائران از جمله مراسم و مناسبت‌های مذهبی
14ـ فراهم آوردن زمینه برای انجام امور مربوط به دفن اموات در اماکن متبرکه
15ـ فراهم نمودن زمینه جهت بازنگری در ساختارها، سیستم‌ها، فرآیندها، رویه‌ها و روش‌های انجام کار با یاری گرفتن از فنونی همچون مهندسی ارزشی، مهندسی مجدد، برون سپاری، مدیریت کیفیت و سایر روش‌های مبتنی بر مدیریت نوین
16ـ حفاظت و ارتقای سلامت محیط کار به منظور نشاط جمعی، فکری، روحی و معنوی منابع انسانی
17ـ نظارت و هدایت، جهت تهیه و تدوین بودجه سالیانه معاونت
18ـ تهیه گزارش‌های لازم از روند انجام امور جهت ارائه به مقامات مافوق

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

HTML محدود